Hvordan skal Arbeiderpartiet komme på offensiven igjen?

Arbeiderpartiet har ikke lenger politikk for massene, fordi massen er borte. Tilbake står et helt vanlig parti.

Publisert Sist oppdatert

Det norske Arbeiderparti lå inntil forrige vår an til en brakseier i fjorårets stortingsvalg, med et klart flertall for et nytt rødgrønt alternativ. Jonas Gahr Støre virket som den åpenbare statsministerkandidaten. Slik gikk det som kjent ikke. Over sommeren dalte partiet på meningsmålingene, og strevet med å holde hodet over vannet i valgkampen. Ap fant ingen gode valgkampsaker, partiet gjenvant aldri fotfeste. Fortsatt Erna, fortsatt Sylvi, og vår lokale nordavind fra høyre ser ikke ut til å snu med det første.

I kjølvannet ble tapet analysert og diskutert. Mange har pekt på «bondeopprøret» fra Senterpartiet, som gjorde sitt beste valg på flere tiår og sannsynligvis tok en del av Aps velgere. Andre pekte på Støre, og at han ikke hadde den folkelige appellen som Jens Stoltenberg hadde. At den desidert viktigste saken for norske velgere var «innvandring», hjalp trolig ikke et parti hvis fremste innsats på dette punktet var å bruke valgkampen til å markere avstand til FrP. I skrivende stund har partiet gjennomgått en opprivende konflikt, og har bare 20 prosents oppslutning, ifølge Norstat.

Enda viktigere for Ap er hvordan de skal komme tilbake på offensiven. Dette spørsmålet er sammensatt, og krever en nærmere undersøkelse av to fenomener. Det første er den bratte nedgangen alle sosialdemokratiske partier har hatt i Europa. Det andre er de lokale forholdene for Arbeiderpartiet, og hvordan norske velgere oppfatter og reagerer på partiet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS