Fra "Carmen".

En ekte, frekk og vakker opplevelse

Balletten "Carmen" viser oss den fornyelsen Operaen bør fokusere på.

Publisert Sist oppdatert

Stortingsproposisjonen Om nytt operahus ble lagt frem 1998 og var det første dokumentet hvor målsetningene for den nye Operaen ble beskrevet. Blant de kulturpolitiske formålene, var ønsket om å etablere høykvalitetstilbud som appellerte like mye til gamle, som nye publikumsgrupper. Den Norske Opera & Ballett i Bjørvika åpnet dermed i 2008 med én stor målsetning – den skulle være inkluderende for alle.

For å oppnå denne målsetningen har Operaen, siden nyåpningen, tatt flere strategiske grep. Et av de har vært å satse på nye uredde talenter. Talenter som ser opera og ballett som noe som kan formidles like rått og ærlig som film og tv.

En av disse talentene er Liam Scarlett. Den 28 år gamle koreografen har, tross sin unge alder, tatt ballettverdenen med storm. Ved The Royal Ballet i London fikk briten i 2012 stillingen ”huskoreograf” spesielt opprettet for seg. Her hjemme har han gjestet Operaen med sin oppsetning av enakterne Ildfuglen og Vespertine, samt balletten Carmen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS