Det er mange svulstige verb i læreplanen i matematikk, sier lærer Harald Jordheim.

– Før man kan utforske matematikk, må man ha et kunnskapsgrunnlag

Matematikkfaget har utviklet seg til en komplett katastrofe, hevder lærer Harald Jordheim.

Publisert Sist oppdatert

Harald Jordheim er lærer og kontaktlærer ved Morellbakken skole i Oslo. For en liten stund siden kom han med et hjertesukk i Aftenposten: Matematikkeksamen har utviklet seg til en komplett katastrofe. Det er ikke bare eksamen, det er hele faget. 

– Hva er galt med matematikkfaget, Jordheim?

– Læreplanen er lite konkret på hva eleven skal lære. Det brukes veldig mange ord som utforske og argumentere. Det er mange svulstige og lite konkrete kompetanseverb. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS