Det er mange svulstige verb i læreplanen i matematikk, sier lærer Harald Jordheim.
Foto: Sanna Sarromaa
– Før man kan utforske matematikk, må man ha et kunnskapsgrunnlag
Matematikkfaget har utviklet seg til en komplett katastrofe, hevder lærer Harald Jordheim.
Harald Jordheim er lærer og kontaktlærer ved Morellbakken skole i Oslo. For en liten stund siden kom han med et hjertesukk i Aftenposten: Matematikkeksamen har utviklet seg til en komplett katastrofe. Det er ikke bare eksamen, det er hele faget.
– Hva er galt med matematikkfaget, Jordheim?
– Læreplanen er lite konkret på hva eleven skal lære. Det brukes veldig mange ord som utforske og argumentere. Det er mange svulstige og lite konkrete kompetanseverb.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her