KOMMENTAR
Sacha Baron Cohen, her som sitt alter ego Borat, gikk torsdag til frontalangrep på Facebook.
teh_defiance, Flickr CC2.0
Borat tar feil
Sacha Baron Cohen «hitler» Facebook, og hans krav ville i realiteten stenge butikken for Facebook og andre sosiale medier.
Den jødiske skuespilleren og komikeren Sacha Baron Cohen vakte oppsikt da han torsdag gikk til frontalangrep på Facebook i en tale han holdt til Anti-Defamation League, en organisasjon som bekjemper anti-semittisme. Særlig hans spissformulering om Hitler har gått verden rundt, både i sosiale og ordinære medier. Cohen sa: «If Facebook were around in the 1930s, it would have allowed Hitler to post 30-second ads on his 'solution' to the 'Jewish problem'».
For det første er ikke dette riktig. En slik annonse ville vært åpenbart i strid med Facebooks retningslinjer, som sier klart at «annonser skal ikke diskriminere eller oppfordre til diskriminering av folk basert på personlige attributter, for eksempel rase, etnisitet, farge, nasjonal opprinnelse, religion, alder, kjønn, seksuell legning, kjønnsidentitet, familieforhold, funksjonshemning, medisinsk eller genetisk tilstand.»
Det er altså klar forskjell på hva Facebook tillater i betalte annonser, og meningsytringer postet på egne sider.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her