KOMMENTAR
Et utsalgssenter for IKEA møbler og holdninger i Novosibirsk i Russland.
К.Артём.1
Ikke kjøp møbler på IKEA
Selskaper som ønsker å gjøre alt til politikk, bør få smake sin egen medisin.
I går meldte Dagens Næringsliv at IKEA har valgt å avslutte sitt mangeårige samarbeid med mediebyrået Geelmuyden Kiese.
Foranledningen for avgjørelsen er at Hans Geelmuyden i et intervju til Kampanje tok selvkritikk på at bransjen han representerer ikke har tilstrekkelig mangfold, men samtidig problematiserte norskkunnskapene hos nordmenn med annen etnisk bakgrunn: ‹‹Når vi søker etter folk er det ikke noe drawback å hete Ahmed, men du må kunne norsk. Det er en del med etnisk bakgrunn som ikke er gode nok i norsk og vi lever i en skriftlig kultur. Kebabnorsk er ikke godt nok i GK››, uttalte Geelmuyden.
Uttalelsene førte så til debatt i sosiale medier, og Geelmuyden karakteriserte i stridens hete en av sine kritikere som en «autoritær ekstremist». Geelmuyden har senere beklaget både den første sleivete formuleringen og karakteristikken, og siden skværet opp med motdebattanten.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her