– Det at folk klikker på ting som appellerer til reptilhjernen, betyr ikke at det bare er det stoffet de vil ha

Hilde Halvorsrød mener at Sophie Elise-saken aktualiserer et gammelt problem: NRK gjør seg til konkurrenter med de tabloide plattformene ved å tilby klikkgenererende kjendisstoff – og dermed feiler i sitt samfunnsansvar.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg tror ærlig talt at NRK-ledelsen spekulerer i at vi som kritiserer dem ikke skal orke mer.

Det sier Hilde Halvorsrød, fagredaktør og kritiker for Scenekunst.no, om det hun mener er NRKs manglende vilje til å svare på spørsmål om mediehusets kommersialiserte modell på kulturfeltet.

Kritikken mot NRK er igjen aktualisert i kjølvannet av den nå mye omtalte saken om influenser Sophie Elise Isachsen og den lille posen med hvitt i. For ett spørsmål handler om posen med det hvite i, og hvilke konsekvenser det skal ha for NRKs podkastsatsning med Sophie Elise – men et annet og større spørsmål er hvorfor NRK i det hele tatt satset på denne podkasten.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS