Skam-feber i Kina

NRK-serien Skam er blitt superpopulær i Kina. Hvordan skjedde det? Minerva tar turen til kinesiske sosiale medier for å finne svaret.

Publisert Sist oppdatert

Glem Børge Brendes tur til Beijing, glem normalisering av politiske og diplomatiske forbindelser mellom Norge og Kina, glem Innovasjon Norges promotering av vår vakre natur – NRK-programmet Skam er den fremste norske ambassadøren vi har i Kina.

«Noen venner av meg og jeg har allerede snakket om å reise til Norge», sier Hu Xinyu, en atten år gammel kinesisk jente som oppdaget Skam via jevnaldrende venner. Nå får hun ikke nok. «Det eneste problemet er at det er vanskelig å få visum til Norge, men vi vurderer om vi kan dra via Nederland», sier Hu til Minerva.

I likhet med mange andre kinesere har hun meldt seg inn i Skam-fangrupper på kinesiske sosiale medier og bruker fritiden på å diskutere forholdet mellom Even og Isak med stor entusiasme.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS