Gruppenaufnahme der Secessionskünstler

Fenomenet Wien 1900: «En reise i tid og en glorifisering av egen historie»

Leopoldmuseet i Wien har bestemt seg for å vie hele sin permanente utstilling til en av de mest fruktbare periodene i Østerrikes historie – Wien rundt år 1900.

Publisert Sist oppdatert

«Østerrikere», gryntet Gustav Klimt. «Det eneste de noen gang beskytter, er det som er svakt og falskt».

Slik uttalte  den verdenskjente kunstneren seg om sitt hjemland og sitt folk. Etter fjorårets 150års-markering av både Klimt og hans protégé Egon Schieles død, fortsetter Østerrikes store sønner å prege utstillingsscenen i landets hovedstad.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS