KULTUR

Dramatikk i svart og hvitt

Nationaltheatrets oppsetning av Den kaukasiske krittringen bringer frem en uro i publikum man kan kjenne på kroppen.

Publisert

Som dramatiker, poet og ideolog er Bertold Brecht elsket og hatet. Han legger aldri fingrene imellom når han avkler makten slik få andre dramatikere kan. I Den kaukasiske krittringen er han besk, hatsk og spottende til tider, som den satirikeren han er. Men forestillingen viser en side av Brecht som er mindre påaktet: dramatikerens hjerte.

Nådeløst

Handlingen er lagt til Georgia i fyrstenes tid. Storfyrsten bruker sine guvernører til å tukte en fattig befolkning, men opprøret bryter ut og de som var store før har blitt små. Rollene byttes om og nye kriger og konflikter oppstår av de gamle.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS