Opera skal være radikal

Ny opera må bryte mot tradisjonen. Nyskaping er noe av kjernen i operasjangeren og absolutt nødvendig for at kunstformen skal overleve.

Publisert Sist oppdatert

Ny opera må bryte mot tradisjonen. Nyskaping er noe av kjernen i operasjangeren og absolutt nødvendig for at kunstformen skal overleve.

Komponister har alltid forsøkt å tenke nytt og bryte ned det etablerte. Konsekvensen er at flere klassiske storformer som tidligere har dominert historien, som for eksempel symfoni og sonate, er blitt uaktuelle for nålevende komponister. Komponister som fortsatt vedkjenner seg sin tradisjon ved å bruke slike storformer, er en liten minoritet.

Opera skiller seg imidlertid ut. Formen er like aktuell nå som da komponist Jacopi Peri skrev verdens første opera Dafne i 1597 eller da Mozart skremte vekk sitt publikum på slutten av karriere med den ytterst komplekse operaen Figaros bryllup i 1781. For operakomponisten er dette en utfordring — hun trekkes mellom konserverende forutsetninger og radikale tradisjonsbrudd.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS