Spin-vill offentlig kommunikasjon?

Simen Markussen overser at UDIs kommunikasjonsmedarbeidere hjelper hele organisasjonen med å kommunisere med brukerne våre på en enklere, klarere og bedre måte.

Publisert Sist oppdatert

Simen Markussen overser at UDIs kommunikasjonsmedarbeidere hjelper hele organisasjonen med å kommunisere med brukerne våre på en enklere, klarere og bedre måte.

Under denne tittelen mener forsker Simen Markussen ved Frischsenteret at økningen i antall kommunikasjonsmedarbeidere i departementer og direktorat er en fare for demokratiet. Siden han særlig trekker frem Utlendingsdirektoratet (UDI), er det fristende å komme med et tilsvar.

Jeg er helt enig med Markussen i at det er grunn til å holde et våkent øye med veksten i byråkratiet og ha som mål å ha slanke og effektive offentlige virksomheter. Når det er sagt synes jeg det overdrevne fokuset på størrelsen på kommunikasjonsavdelingene i det offentlige er en skivebom. Det bygger etter min mening på en utbredt misforståelse om hva kommunikasjonsmedarbeidere holder på med. Ja, de fasiliteter og legger til rette for mediene hver eneste dag, men enda viktigere: de hjelper hele organisasjonen med å kommunisere med brukerne våre på en enklere, klarere og bedre måte.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS