Å maksimere profitt er det samme som å ta samfunnsansvar

Næringslivet har alltid tatt ansvar for sine ansatte og sine omgivelser.

Publisert Sist oppdatert

Globalisering, multinasjonale selskaper og teknologisk utvikling har ført til større avstand mellom næringslivet og kundene. Det har igjen resultert i krav fra kunder om mer åpenhet og informasjon om hvordan produktene man kjøper har blitt produsert, og i den sammenhengen har flere bedrifter begynt å jobbe med «Corporate Social Responsibility» (CSR), og å bruke CSR aktivt i markedsføringen av seg selv.

Er utviklingen mot at bedrifter tar mer samfunnsansvar bare et nytt uttrykk for den kapitalistiske logikken? Har profittjaget bare lært å uttrykke seg i etiske termer?

Mest mulig profitt

EU-kommisjonen har definert CSR som: «Et konsept der organisasjoner integrerer sosiale og miljømessige aspekter i sin virksomhet og i sitt samarbeid med interessenter på frivillig basis.» Videre kan CSR deles inn i hvorvidt den er altruistisk, etisk eller strategisk. Uansett er det noe bedrifter velger å gjøre, ikke noe de gjøre.

At selskaper tar frivillig og aktivt samfunnsansvar står dermed i kontrast til hvordan bedrifter tradisjonelt oppfattes å skulle operere i et kapitalistisk marked.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS