Pixabay
Å maksimere profitt er det samme som å ta samfunnsansvar
Næringslivet har alltid tatt ansvar for sine ansatte og sine omgivelser.
Globalisering, multinasjonale selskaper og teknologisk utvikling har ført til større avstand mellom næringslivet og kundene. Det har igjen resultert i krav fra kunder om mer åpenhet og informasjon om hvordan produktene man kjøper har blitt produsert, og i den sammenhengen har flere bedrifter begynt å jobbe med «Corporate Social Responsibility» (CSR), og å bruke CSR aktivt i markedsføringen av seg selv.
Er utviklingen mot at bedrifter tar mer samfunnsansvar bare et nytt uttrykk for den kapitalistiske logikken? Har profittjaget bare lært å uttrykke seg i etiske termer?
Mest mulig profitt
EU-kommisjonen har definert CSR som: «Et konsept der organisasjoner integrerer sosiale og miljømessige aspekter i sin virksomhet og i sitt samarbeid med interessenter på frivillig basis.» Videre kan CSR deles inn i hvorvidt den er altruistisk, etisk eller strategisk. Uansett er det noe bedrifter velger å gjøre, ikke noe de må gjøre.
At selskaper tar frivillig og aktivt samfunnsansvar står dermed i kontrast til hvordan bedrifter tradisjonelt oppfattes å skulle operere i et kapitalistisk marked.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her