Aktivister oppfordrer til det de kaller «Blockout», hvor brukere av sosiale medier blokkerer kjendiser, kjeder, merkevarer, influencere og medieaktører som ikke aktivt støtter Palestina.

Er du kjendis, og har ikke uttalt deg om Palestina? Forvent å bli blokkert

Kjendiser, selskaper og medier er i skuddlinjen for den voksende #blockout-kampanjen. Aktivister håper å bruke sosiale mediers algoritmer til å tvinge frem støtte til Palestina.

Publisert Sist oppdatert

Mens krigen i Gaza raser videre, bestemte regjeringen seg i dag for å anerkjenne Palestina som stat. Det samme gjorde Irland og Spania, mens Slovenia og Malta forventes å gjøre det samme snart. Presset har vært stort på norske politikere siden krigen startet i kjølvannet av Hamas’ terrorangrep 7. oktober. Aktivister har slått opp telt, blokkert innganger, fulgt etter folkevalgte og ropt paroler utenfor Stortinget i månedsvis i forsøk på å overbevise norske beslutningstagere.

Og aktivismen har mange tentakler. Årets Eurovision Song Contest ble preget av Israels krigføring, med krav om boikott og demonstrasjoner som førte til en trusselvurdering konkurransen ikke har sett maken til i sin 68 år lange historie.

Sosiale medier har vært en viktig kanal for å belyse krigen, og for å planlegge og gjennomføre støttemarkeringer og arbeid for boikott. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS