Ti strategiske lærdommer fra valgkampen

Politiske strateger har fremdeles mye å hente på å konsultere gammel visdom i valgkampens hete.

Publisert Sist oppdatert

1. Essensen av strategi er å velge hva man ikke skal gjøre. – Michael Porter

I den allerede pågående evalueringen av Arbeiderpartiets valgkamp er det mest gjennomgående ankepunktet at partiet ikke evnet å få tilstrekkelig oppmerksomhet om egne saker og løsninger. Det er et ankepunkt som ikke burde komme som en overraskelse. En av grunnene til det er at partiet aldri er tydelig på hva de ikke vil gjøre.

Når Arbeiderpartiet selger inn sin skepsis til kommunesammenslåinger og oljeboring med «vi er for kommunereform, men ikke denne kommunereformen», eller «vi er for oljeleting, men ikke denne oljeletingen», blir partiets politiske posisjon umulig for velgerne å forstå seg på.

For å lese denne saken må du være abonnent

Minerva er høyresidens dagsavis: et sted for grundig journalistikk, politisk debatt og ideologiske perspektiver du ikke får andre steder.

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS