Viser at museumsreformen ikke har lyktes

Ny utstilling av Mimi Falsens verk ved Asker museum er av så dårlig kvalitet at det overskygger både kunstner og kunstverk.

Publisert Sist oppdatert

Når Asker museum trekker Mimi Falsen (1861-1957) frem fra glemselen, er målet å kaste lys over en glemt kunstner og foregangskvinne. Utstillingen presenteres som museets storsatsning i 2018, og skal være den første i museets arbeid med å løfte frem kunstnerne tilknyttet miljøet rundt Otto Valstad og Arne Garborg. Hjemmene til begge de sistnevnte ligger i dag under Asker museum og MiA, museene i Akershus.

Mimi Falsen var uten tvil en pioner i sin tid. Hun hadde sin utdannelse fra København og fra Paris ved Académie Colarossi, en av de få skolene som tok opp kvinnelige studenter og lot dem delta i akt-tegneklassene. Falsen studerte blant annet under Pierre Puvis de Chavannes i Paris og Anders Zorn i Sverige, og det kunstneriske uttrykket er i tråd med samtidens naturalisme. Motivkretsen er hovedsakelig portretter, interiører og landskapsbilder.

For å lese denne saken må du være abonnent

Minerva er høyresidens dagsavis: et sted for grundig journalistikk, politisk debatt og ideologiske perspektiver du ikke får andre steder.

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS