Wolfmann, CC BY-SA 4.0
Universitetene må ta sin del av ansvaret
Innsatsen til mange studenter er for dårlig, og de har et ansvar for å få mest mulig ut av universitetsutdannelsen, men også universitetene er nødt til å ta grep for å øke den akademiske kvaliteten.
Debatten rundt studentene og deres (manglende) studieferdigheter har skutt fart etter at professor Benedikte Høgberg skjelte ut sine studenter på jussen. Professorene Bernt Hagtvet og Torbjørn Knudsen følger opp tiraden fra Høgberg med en lengre kronikk i Aftenposten fredag 23.mars. De er alle enige i at kvaliteten på studentene er dalende. Studentene leser ikke pensum, klarer ikke å skrive akademiske tekster, og er generelt uinteresserte.
Jeg er enig i mye av kritikken mot studentene. Som student de siste fem årene har jeg sett mange av de samme tingene Hagtvet og Knudsen peker på. Det er liten tvil om at flere studenter rett og slett bør skjerpe seg. Likevel blir det for enkelt å peke bare på studentene. Universitetene selv må også ta sin del av ansvaret.
Jeg kan ikke snakke for alle studieretninger eller universiteter, men erfaringene mine fra tre års bachelorutdanning i statsvitenskap med historie som 40-gruppe (sidefag) ved Universitetet i Oslo, gir meg et grunnlag for å vurdere disse fagene spesielt, og samfunnsvitenskap og humaniora generelt. Måten bachelorutdanningen i disse fagene er lagt opp bør endres.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her