FRA PAPIRUTGAVEN
Intet nytt fra andedammen
Det er neppe noen andre forfattere av Jane Austens format som er blitt revet så inderlig ned fra pidestallen, og det må litteraturformidlingen ta noe av skylden for.
Foto: PickPik.com
Artikkelen er hentet fra kulturseksjonen i årets tredje utgave av Minervas kvartalstidsskrift. Seksjonens tema er Hvorfor leser ikke menn Jane Austen?
Når
jeg tenker på Jane Austen, tenker jeg på en and med kyse og med sløyfe under
halsen. Jeg tror kysen henger sammen med det eneste autentiserte portrettet av
forfatteren: en skissetegning som storesøsteren Cassandra gjorde av
lillesøsteren Jane, iført en kyse, og som gjerne dukker opp på vaskeseddelen
til bøkene hennes. Eller det kan komme fra en av de mange innspillingene av et
av Austens verker, der en Hollywood-skuespiller jeg hadde glemt er britisk, går
på geledd med sine sladresyke venninner i store kyser av flettet korngult strå.
Men
hvorfor en and? Da jeg var ung, trodde jeg at Jane Austen-bøkene var chick-lit, et fiktivt univers av pripne
piker som satt i skyggen av et tre og fniste på trygg avstand fra
Napoleonskrigene og slavehandelen i Vestindia, en verden bestående av store
herregårder, velstelte hager, håndholdte parasoller, peanøttformede andedammer,
og alle de ubetydelige problemene som nødvendigvis må følge med dette. Tenk
bare på hvordan jeg må ha følt det da jeg leste den berømte åpningen i Pride and Prejudice:
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her