FRA PAPIRUTGAVEN

Intet nytt fra andedammen

Det er neppe noen andre forfattere av Jane Austens format som er blitt revet så inderlig ned fra pidestallen, og det må litteraturformidlingen ta noe av skylden for.

Publisert

Artikkelen er hentet fra kulturseksjonen i årets tredje utgave av Minervas kvartalstidsskrift. Seksjonens tema er Hvorfor leser ikke menn Jane Austen?

Når jeg tenker på Jane Austen, tenker jeg på en and med kyse og med sløyfe under halsen. Jeg tror kysen henger sammen med det eneste autentiserte portrettet av forfatteren: en skissetegning som storesøsteren Cassandra gjorde av lillesøsteren Jane, iført en kyse, og som gjerne dukker opp på vaskeseddelen til bøkene hennes. Eller det kan komme fra en av de mange innspillingene av et av Austens verker, der en Hollywood-skuespiller jeg hadde glemt er britisk, går på geledd med sine sladresyke venninner i store kyser av flettet korngult strå.

Men hvorfor en and? Da jeg var ung, trodde jeg at Jane Austen-bøkene var chick-lit, et fiktivt univers av pripne piker som satt i skyggen av et tre og fniste på trygg avstand fra Napoleonskrigene og slavehandelen i Vestindia, en verden bestående av store herregårder, velstelte hager, håndholdte parasoller, peanøttformede andedammer, og alle de ubetydelige problemene som nødvendigvis må følge med dette. Tenk bare på hvordan jeg må ha følt det da jeg leste den berømte åpningen i Pride and Prejudice:

For å lese denne saken må du være abonnent

Minerva er høyresidens dagsavis: et sted for grundig journalistikk, politisk debatt og ideologiske perspektiver du ikke får andre steder.

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS