Den retusjerte kroppen er en falsk kropp

Skal vi bekjempe det negative kroppspresset, er det helt nødvendig å begrense bruken av retusjert reklame.

Publisert Sist oppdatert

Oslo bystyres nye tiltak mot retusjert reklame innebærer at kommunen endelig tar sin del av ansvaret for å bekjempe det negative kroppspresset mange utsettes for. Vedtaket inneholder tre tiltak for å redusere bruken av retusjert reklame.

Hovedregelen: Kommunale reklameflater og kommunale selskapers reklameflater får nå en hovedregel om at reklamen som velges ut ikke skal vise retusjerte kropper som bidrar til negativt kroppspress. Er det tvil om en retusjert reklame bidrar til kroppspress, skal den ganske enkelt merkes.

Staten: Byrådet i Oslo skal også arbeide opp mot staten for å få på plass et nasjonalt påbud om merking av reklamer som viser retusjerte kropper.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS