NYHET

Hvorfor vet vi så lite om effekten av koronatiltakene?

Hva er effekten av skolenedstegning på smittesituasjonen? Vi vet ikke.

Minerva har sett på begrunnelsen for ikke å tillate forskning på skolenedstenging. Professor Tore Wig beskriver den som «absurd».

Publisert Sist oppdatert

Før jul skjedde det nok en gang: Folk måtte tilbake på hjemmekontor og det ble skjenkestopp.

Snaue to år inn i pandemien kunne man kanskje forvente at de politiske beslutningstagerne hadde presis kunnskap om effekten av slike tiltak. Men for å frembringe kunnskap om tiltakenes effekt må vi forske på dem, og dette er en prosess som har vist seg krevende.

Si at norske forskere vil se nærmere på effekten av skolestenging. For å kunne gjøre det, må forskerne først få lov av den Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK). All medisinsk og helsefaglig forskning i Norge krever forhåndsgodkjenning fra REK.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS