Helvete er de andre

Michel Houellebecq gir sekstiåtterne skylden for det moralske forfallet, men noen moderne konservativ eller markedsliberalist er han absolutt ikke. I franskmannens verden er det nihilismen som råder.

Publisert Sist oppdatert

Michel Houellebecq gir sekstiåtterne skylden for det moralske forfallet, men noen moderne konservativ eller markedsliberalist er han absolutt ikke. I franskmannens verden er det nihilismen som råder.

 

Modern Life Is Rubbish kalte britpop-bandet Blur ett av sine album. En tittel som uten problemer kunne fungert som en oppsummering av forfatterskapet til fransk litteraturs ugagnskråke Michel Houellebecq. For er det noe Houellebecq hater så er det postmoderniteten i sine ulike avskygninger. Når man ser på den ofte ugjennomtrengelige filosofien som franske akademikere bygger sitt tankegods på, er det kanskje ikke til å undres over at Houellebecq er pessimist. I så måte går han inn i en lang tradisjon av franske misantroper, med røtter som strekker seg tilbake lenge før Jacques Derrida etablerte postmodernismen. Tenk på alt fra Jacques Tatis senere filmer til Jean-Paul Sartres tenkning, eller bøkene til Albert Camus.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS