Historiske og konstruerte korsfarere

Både islamister og islam-kritikere misbruker historien om korstogene til å befeste en kontinuerlig konflikt mellom Vesten og islam. Vi må forstå både historien og dagens forestillinger om den i sin egen kontekst.

Publisert Sist oppdatert

Både islamister og islam-kritikere misbruker historien om korstogene til å befeste en kontinuerlig konflikt mellom Vesten og islam. Vi må forstå både historien og dagens forestillinger om den i sin egen kontekst.

Siden Al-Qaidas angrep på World Trade Centre 11. september 2001, har middelalderens korstogsbevegelse figurert som en av forklaringsmodellene for forholdet mellom vestlig-kristen og arabisk-muslimsk kulturkontekst. Denne retorikken møter vi særlig i islamistiske kretser hvor all vestlig økonomisk, politisk og militær offensiv blir forklart som fortsettelsen av de kristnes korstog. Men ikke minst gjennom marerittet 22. juli er vi er blitt klar over at ikke bare islamister identifiserer seg i forhold til noe de oppfatter som et globalt jihad mot kristne korsfarere. Det finnes enkeltpersoner og miljøer som misbruker historien om korstogene til å befeste en kontinuerlig konflikt mellom Vesten og islam.

I Breiviks manifest er den påståtte sammenhengen mellom middelalderens korstog og en moderne aktualitet tatt ut i det absurde som en retorisk rekonstruksjon av historien.   Han valgte 22. juli fordi det var datoen for etableringen av det latinske kongedømmet i Jerusalem i 1099, og definerte sin krig til å vare til nettopp 2083 fordi det korresponderte med 400-års jubileet for slaget ved Wien i 1683, et slag som avverget videre ottomansk ekspansjon i Europa.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS