Kunstens «movers and shakers»

Hvem er det som styrer kunstverdenen?

Publisert Sist oppdatert

Noen kunstnere blir snart kjente, får utstillingsplass på fremtredende visningssteder og selger til private og offentlige samlinger. Noen bruker mer tid, men blir etterhvert endel av den kunsthistoriske kanon, og verkene kommer til museer, mens atter andre forblir ukjente.

Kunstnerskapenes status påvirker selvsagt markedet: Enkelte verker (av for eksempel Munch eller Melgaard) kan gå for svimlende summer på utstilling eller auksjon, mens andre – ofte fremragende – verker går for ”knapper og glansbilder”.

Hvorfor ansees noen kunstnerskap som sentrale, mens andre blir marginaliserte? Hvorfor blir andre trukket frem fra glemselen etter mange år? Hvilke mekanismer er det som styrer kunstverdenen, eller snarere: hvilke aktører?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS