Kunstens «movers and shakers»
Hvem er det som styrer kunstverdenen?
Noen kunstnere blir snart kjente, får utstillingsplass på fremtredende visningssteder og selger til private og offentlige samlinger. Noen bruker mer tid, men blir etterhvert endel av den kunsthistoriske kanon, og verkene kommer til museer, mens atter andre forblir ukjente.
Kunstnerskapenes status påvirker selvsagt markedet: Enkelte verker (av for eksempel Munch eller Melgaard) kan gå for svimlende summer på utstilling eller auksjon, mens andre – ofte fremragende – verker går for ”knapper og glansbilder”.
Hvorfor ansees noen kunstnerskap som sentrale, mens andre blir marginaliserte? Hvorfor blir andre trukket frem fra glemselen etter mange år? Hvilke mekanismer er det som styrer kunstverdenen, eller snarere: hvilke aktører?
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her