Professor Lars Petter Storm Torjussen har skrevet en bok om lærerrollen. Lærerens oppgaver har bare est ut, mener han.
Foto: Sanna Sarromaa
– Lærere skal til og med forebygge marginalisering og forhindre radikalisering
At elever ikke skal bli navere eller terrorister har ikke så mye med skolen å gjøre, hevder professor Lars Petter Storm Torjussen.
Hvis skolen hadde vært basert på forskning, hadde man ikke innført nettbrettene eller bygd baseskoler, sa professor Lars Petter Storm Torjussen i Minerva i februar. Han snakket om evidensinformert skole og evidensinformert lektorutdanning. I september mente Torjussen i Minerva at hele skolen er et digert eksperiment. Da var temaet «venstre-» og «høyreskolen». Den såkalte høyreskolen og den såkalte venstreskolen vektlegger skolens ulike funksjoner forskjellig, hevdet han. Mens høyresiden er mer opptatt av kunnskapsskolen, kvalifisering til arbeidslivet og kulturarven, vektlegger venstresiden skolens utjevningsfunksjon.
Nå er Torjussen ute med en bok om grunnleggende og filosofiske spørsmål knyttet til lærerrollen. Det er en bok som ikke bare presenterer stoffet, men som faktisk mener noe, sier han.
– Det er en normativ bok.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her