Professor Lars Petter Storm Torjussen har skrevet en bok om lærerrollen. Lærerens oppgaver har bare est ut, mener han.

– Lærere skal til og med forebygge marginalisering og forhindre radikalisering

At elever ikke skal bli navere eller terrorister har ikke så mye med skolen å gjøre, hevder professor Lars Petter Storm Torjussen.

Publisert Sist oppdatert

Hvis skolen hadde vært basert på forskning, hadde man ikke innført nettbrettene eller bygd baseskoler, sa professor Lars Petter Storm Torjussen i Minerva i februar. Han snakket om evidensinformert skole og evidensinformert lektorutdanning. I september mente Torjussen i Minerva at hele skolen er et digert eksperiment. Da var temaet «venstre-» og «høyreskolen». Den såkalte høyreskolen og den såkalte venstreskolen vektlegger skolens ulike funksjoner forskjellig, hevdet han. Mens høyresiden er mer opptatt av kunnskapsskolen, kvalifisering til arbeidslivet og kulturarven, vektlegger venstresiden skolens utjevningsfunksjon.

Nå er Torjussen ute med en bok om grunnleggende og filosofiske spørsmål knyttet til lærerrollen. Det er en bok som ikke bare presenterer stoffet, men som faktisk mener noe, sier han. 

– Det er en normativ bok.

For å lese denne saken må du være abonnent

Minerva er høyresidens dagsavis: et sted for grundig journalistikk, politisk debatt og ideologiske perspektiver du ikke får andre steder.

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS