Moteblogger Annabel Rosendahl. Skjermdump fra Rosendahls blogg.

Leder av kosegruppa

Kadra Yusuf skriver om kvinnelig kosekultur som om den svekker samfunnsengasjementet. Men det er ingen grunn til at jeg ikke skal kunne være opptatt av verden rundt meg, selv om jeg også er interessert i moteblogger.

Publisert Sist oppdatert

Kadra Yusuf skriver i Dagsavisen om det hun kaller en kvinnelig kosekultur, der kvinner søker så mye innover i seg selv og sitt sjelsliv at man kan få inntrykk av at dersom de i det hele tatt retter blikket utover, er det bare for å orientere seg om mote og interiør.  Hun viser til Mediemangfold og bruksmangfold-rapporten, der det går frem at tallet på unge kvinner som er såkalte «nyhetsunnvikere», er 21 prosent, mens tilsvarende tall for unge menn bare er 11 prosent – og kontrasterer det med den store interessen blant kvinner for blogger med interiør-, mat- og motefokus. På bloggene er unge kvinner aktive, både som lesere og forfattere. I nyhetsbildet: not so much.

Er dette et problem? For å ta det åpenbare først: Selvfølgelig er det et problem at 20 prosent av unge norske kvinner unngår å få med seg hva som skjer i samfunnet. Og det er et problem om det er slik at det å orientere seg om siste nytt innenfor mote og interiør går på bekostning av å orientere seg om siste nytt i samfunnet. Men her kommer også det som irriterer fletta av meg. Når ble det slik at det er en motsetning mellom å være samfunnsinteressert og å synes det kan være morsomt med mote og interiør?

I Kadra Yusufs tekst og i deler av samfunnsdebatten legges det opp til en pussig dikotomi der du som kvinne enten er interessert i mote, trening og interiør, eller engasjerer deg i samfunnsproblemer. Det er som om du som kvinne må velge mellom hvorvidt du kan tillate deg selv å synes at det er morsomt å se bilder av hva kjente bloggere hadde på seg på moteuken i NYC, og å glede deg over at handlingsregelen er justert ned fra 4 prosent til 3 prosent.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS