LOs kartellvirksomhet

Publisert

Det er vanskelig ikke å tenke på sesong to av TV-serien "The Wire" når man leser om den pågående konflikten mellom LO og Bedriftsforbundet om organiseringen av arbeidet i Oslo havn. Der kontrollerte en gruppe transportarbeidere havnen i Baltimore. De var ledet av fagforeningsbossen Frank Sabotka, som hadde bånd til organisert kriminalitet. Gjennom fagforeningens monopol på arbeid i havnen, har man kunnet drive mer lyssky virksomhet uten å få politiet på nakken. 

Slike forhold er det neppe i Oslo havn, får vi håpe. Likevel er det grunn til å rope varsko når det avsløres at organisasjonsfriheten ikke respekteres ved norske havner. For å få fast jobb som havnearbeider må man være organisert i LO-forbundet Norsk Transportarbeiderforbund (NTF). Arbeidsgiver, Oslo havn, reagerer på det de kaller "misbruk av fortrinnsretten". Da svarte transportarbeiderne med det som trolig er ulovlige aksjoner og sabotasje

Det burde de kanskje ikke ha gjort. For mange har det nok vært ukjent at LO siden 70-tallet har hatt fortrinnsrett på alle jobber ved norske havner. Dette er kanskje vanlig i andre land, men fremmed for norsk arbeidsliv, der vi har en lang kultur for organisasjonsfrihet. Likevel, Transportarbeiderforbundet presser på, blant annet for å få innpass på Risavika terminal i Sola, der det er LO-forbundet Industri Energi som organiserer de ansatte. Konflikten sprer seg og Transportarbeiderforbundet truer med sympatistreik. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS