NHH har utviklet en innovasjonsindeks som ikke måler innovasjon

Kundene er ikke best egnet til å vurdere hvilke bedrifter som er mest innovative.

Publisert

Center for Service innovation (CSI) ved NHH har utviklet en innovasjonsindeks med formål å rangere Norges mest innovative bedrifter. Rangeringen gir samtidig virksomhetene mulighet for å benytte NHHs egenutviklede innovasjonsindeks-logo i egen markedsføring.

I følge resultatene fra innovasjonsindeksen var Ikea Norges mest innovative virksomhet i 2017, fulgt av aktører som Sbanken og Onecall.

Innovasjonsindeksen har blitt mottatt med interesse og skepsis: nettstedet Shifter var først ute med å utfordre tilnærmingen til begrepet innovasjon. NHH svarte med å tilbakevise at kritikken var rettmessig. Også kolonial.no gründer Karl Munthe-Kaas har kritisert innovasjonsindeksen for å være en omdømmemåling i forkledning.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS