– Flere prosjekter blir stanset på grunn av store kostnadsøkninger

– Jeg tror nok det har skjedd en kulturendring i departementene, sier Gro Holst Volden, ekspert på statlige investeringsprosjekter. Nå skjer det oftere enn før at prosjekter blir avviklet fordi de er for dyre, i praksis gjennom å bli utsatt på ubestemt tid.

Publisert

Forrige uke skjedde det noe historisk: MDG satte seg imot bygging av en jernbanestrekning, nærmere bestemt dobbelt jernbanespor fra Fredrikstad til Råde. Prislappen er for høy.

Bakgrunnen er at prisen på dobbeltsporet gjennom Moss er blitt stadig dyrere på grunn av kvikkleire. Dette prosjektet ble vedtatt i 2017 og skulle koste 9,6 milliarder kroner med ferdigstillelse i 2024. I 2021 var prisen oppjustert til 14,9 milliarder kroner og ferdigstillelsen utsatt til 2026. I Revidert nasjonalbudsjett i mai var kostnadsrammen oppjustert til nær 30 milliarder kroner. Ferdigstillelse er nå planlagt i 2030.

«Vi kan ikke gjenta tabben som er gjort i Moss med å bruke så mye penger på et prosjekt vi fremdeles ikke vet prislappen på», sier partileder Arild Hermstad i MDG til NRK om Fredrikstad-Råde-sporet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS