Om å kjøpe et valg

Washington, DC: Når kandidatene underlegges stadig strengere finansieringsregelverk, finner pengene andre og kronglete veier. Færre regler, men vesentlig strengere åpenhetskrav vil bety at kandidatene igjen vil kunne holdes tydelig ansvarlig.

Publisert

Washington, DC: Når kandidatene underlegges stadig strengere finansieringsregelverk, finner pengene andre og kronglete veier. Færre regler, men vesentlig strengere åpenhetskrav vil bety at kandidatene igjen vil kunne holdes tydelig ansvarlig.

Presidentens bilkolonne er et kjent og ikke spesielt kjært innslag i trafikken her i DC, ettersom hele gater sperres der den kjører. I sommer har den gjort uvanlig mange stopp ved de store hotellene i byen, hvor President Barack Obama har avholdt middager for å samle inn penger til sin presidentkampanje. Og det kan trenges.

Frem til utgangen av juli hadde Obamas kampanje, det demokratiske partiet og hans super-PAC, Priorities USA, brukt omtrent 2,9 milliarder norske kroner til sammen – og det uten at han hadde noen motkandidater i primærvalgkampen. Heller ikke Romney har ligget på latsiden. Hans kampanje, det republikanske partiet og hans super-PAC Restore Our Future har brukt 2,3 milliarder kroner.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS