Jens-Chr. Strandos
Trikkene skulle koste 1,7 milliarder. Prislappen ble på over 8 milliarder.
Både det rødgrønne (2015-) og det blågrønne byrådet (2011-2015) har vært ivrige tilhengere av rådyre trikker som skal rulle gjennom hovedstaden på skattebetalernes bekostning.
Både det rødgrønne (2015-) og det blågrønne byrådet (2011-2015) har vært ivrige tilhengere av rådyre trikker som skal rulle gjennom hovedstaden på skattebetalernes regning. Dette til tross for at fagmiljøene stort sett konkluderer med at trikk er et lite hensiktmessig transportmiddel, særlig nå som elektroniske busser kommer for fullt.
Alle historier har en helt og en skurk og helten i denne fortellingen er Jøran Kallmyr, som satt som samferdselsbyråd fra 2007 til 2011. Mot slutten av bystyreperioden ble det klart at trikkenettet i Oslo egentlig var modent for å skrotes.
Trikken var dyr, skranglete og gammeldags og å kjøpe nye trikker ville først være mulig når skinnenettet var oppgradert.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her