Prosjekt «Regjeringsmakt»

Om Erna Solberg gjenvelges, vil hennes strategi, unnfanget etter valgnederlaget i 2005, ha utrettet en stor bragd. Men om hun taper valget i høst, er Høyre tilbake på bar bakke, med uklare gevinster fra de fire årene som er gått.

Publisert Sist oppdatert

Det er 13. september 2005. Fem frivillige høyremedarbeidere på Egertorget i Oslo er i ferd å banke luften ut av en fire meter høy oppblåsbar plaststol med påtrykket «Stol på Høyre».  Uten at vi aner det, ligger kimen til Solberg-regjeringen begravet i denne nederlagets time.

«Stol på Høyre» – det var til sammen 14,1 prosent av landets befolkning som hadde funnet det for godt å gjøre nettopp dette ved stortingsvalget dagen før. Valgvaken på Høyres hus i Oslo dagen før minnet mest om en scene fra filmen «Der Untergang», der partistrategene kaptes om å bortforklare det uunngåelige nederlaget, men tilslutt ble innhentet av virkeligheten.

Partiets dårligste valgresultat noensinne var et faktum. Nå var tiden inne for selvrefleksjon. Det ble rimelig fort konkludert med at Høyres kalkulatorprofil måtte mykes opp til fordel for et varmere budskap. Det er denne reisen som er blitt kjernen i Erna Solbergs nye Høyre og som danner bakteppet for hennes tid som landets statsminister.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS