— Tiden da mediene kunne definere offentligheten, er forbi

— De som allerede har latt seg overbevise av et ekkokammer, er «lost case», sier Sintef-forsker Petter Bae Brandtzæg, som tror at Faktisk.no vil ha begrenset effekt.

Publisert Sist oppdatert

Det har hverken manglet på lovprisninger eller slakt av konseptet bak Faktisk.no, den nye faktasjekktjenesten som ble lansert i forrige uke. Initiativtakerne VG, Dagbladet og NRK omtaler den selv som et «historisk mediesamarbeid.» Men konseptet har også møtt kraftig kritikk fra flere hold:

Hvilken mening gir det at mediene selv skal faktasjekke hverandre? Vil Faktisk.no-redaksjonen med troverdighet kunne sjekke sine «egne» mediehus? Og hva er det egentlig som skal ettergås — er det bare faktagrunnlaget, eller er det også pressens valg av vinkling og virkelighetsoppfatning?

Enhver redaksjon har jo allerede et ansvar for å ha en ryddig omgang med fakta, gjennom redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten. Dessuten skulle man tro at såkalte falske nyheter, som tjenesten skal forebygge, handler om mer bevisste og grunnleggende usannheter enn pressens slappe omgang med fakta.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS