Merkelig om årsavgiften

CICEROs Borgar Aamaas beregner effekten på klimautslippene som om det ikke spiller noen rolle hvorvidt man beskatter eie eller bruk av bil. Mener CICEROs økonomer det samme?

Publisert Sist oppdatert

Under arbeidet med en artikkel om en mulig regjeringskrise på det grønne skatteskiftet (kommer senere i dag), stusset jeg over at CICERO Senter for klimaforskning mener at et kutt i årsavgiften – altså på eie av bil – vil øke utslippene tilsvarende de kuttene som kommer av økte drivstoffavgifter. Dette fremkommer av Borgar Aamaas sine anslag, som finnes både på CICEROs nettsider og i intervju med VG.

Jeg spurte Aamaas via epost hva som var grunnlaget for hans anslag på 60.000 tonn i økte utslipp knyttet til senket årsavgift. Etter først og ha gitt et svar jeg ikke ble klokere av, kom dette:

”I sum blir det billigare å eige og bruke konvensjonell bil. Det kan hende vi har heilt ulik forståing av økonomiske mekanismar, men tankegangen min enkelt forklart er at det som blir billigare blir det meir av. I det enkle overslaget eg gav deg vil ein bilsjåfør få 260 kr ekstra. I mange tilfelle vil dette bli brukt.

Dei 60 000 tonna er eit enkelt overslag skalert opp til kva TØIs modell kom med for +15 øre/l for bensin og +35 øre/l for diesel.”

Essensen i dette er at Aamaas mener at det er likegyldig om en avgift legges på bruk eller eie av bilen. Derfor bruker han TØIs modellkjøring for hva en drivstoffavgiftsøkning vil gi i reduserte utslipp for å beregne hva en noe større nedgang i årsavgiften i kroner og øre vil gi av utslippsøkninger.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS