Cinema Komunisto

Dette er historien om Øst-Europas Hollywood, hvor filmindustri ikke var fundert på kunstnerisk inspirasjon og frihet, men på politiske målsetninger og femårsplaner. Produksjonen avhang av én manns godkjennelse: president Tito.

Publisert Sist oppdatert

Dette er historien om Øst-Europas Hollywood, hvor filmindustri ikke var fundert på kunstnerisk inspirasjon og frihet, men på politiske målsetninger og femårsplaner. Produksjonen avhang av én manns godkjennelse: president Tito.

Essayet bygger på en bearbeidet prosjektskisse til dokumentaren Cinema Komunisto, historien om den jugoslaviske filmindustrien under Tito. Filmen er blitt en prisvinner og vises nå på Bergen internasjonale filmfestival. Essayet ble publisert i Minerva 4/06.

One day in the early 1960s, a group of English producers was negotiating the possibility of a co-production with the director of Avala Film Studios, a policeman of proven loyalty to the state. They asked him if he could guarantee certain technical conditions for the shoot — to which he said yes.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS