SPALTIST

Dylan Mulvaneys iscenesettelse av kvinnelighet, «womanhood», er så stereotypisk og karikert at det ikke burde overraske noen at mange biologiske kvinner blir provosert, skriver Ivar Bu Larssen.

Kjønn, iscenesettelse og stereotypiske karikaturer

Den som krever respekt og anerkjennelse for sin selvopplevde kjønnsidentitet, bør vise en grunnleggende respekt for mennesker som har erfaring fra et helt liv i kjønnet en identifiserer seg med.

Publisert

1. april publiserte TikTok-stjernen, skuespilleren og transpersonen Dylan Mulvaney et videoklipp på Instagram som har satt sinnet i kok. I videoen poserer Mulvaney med et knippe bokser med Bud Light og viser frem en spesialdesignet ølboks som bærer hans portrett. Jeg kommer tilbake til bruk av pronomen, for dem som reagerer på dette.

I ettertid har det dukket opp en video der visedirektør for markedsføring i Bud Light, Alissa Heinerscheid, utlegger selskapets nye markedsstrategi: «The brand is in decline… if we do not attract young drinkers to come and drink this brand, there will be no future for Bud Light.»

Forsøket på å appellere til «woke»-konsumenter har imidlertid ført til en brutal frontkollisjon med Bud Lights tradisjonelle kundegruppe. Konservative i USA har satt igang en massiv boikott, i videoer på YouTube helles ølet ut, bokser ødelegges med veivals og skytes i stykker med automatvåpen. Som et resultat har aksjekursen til Anheuser-Busch InBev, som står bak Budweiser, falt med over 5 milliarder dollar.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS