Kulturkriger i den digitale tidsalderen

Milo Yiannopoulos’ bok er dels en kokebok i kunsten å trolle venstresiden, og dels en oversikt over identitetspolitikkens verste utslag. Det siste fungerer best.

Publisert Sist oppdatert

Bøker som er utgitt på eget forlag, får sjelden mye oppmerksomhet. I tilfellet Milo Yiannopoulos’ Dangerous, som kom ut i juli, er det motsatt. Oppmerksomheten er noe av grunnen til at boken fikk en slik utgivelse. Den kan også ha solgt godt, skjønt tallene bestrides.

Han hadde opprinnelig signert kontrakt med Simon & Schuster, men forlaget sa opp avtalen etter at et opptak hvor han problematiserte seksuell lavalder, fikk viral luft under vingene tidligere i år, og kort tid før manus ble levert inn. Flere ting raknet den gang, noe jeg har skrevet om tidligere. Milo har siden varslet søksmål mot forlaget for «å sende et signal», og han har egenhendig sørget for å få boken utgitt.

Boken ligner litt på Game of Throne-Aryas «kill-list» i alt foruten anonymiteten bak angrepene. Dangerous består utelukkende av frontalangrep på alle deler av «PK-eliten», ledsaget av intens og åpenlys selvpromotering. Det kan tidvis bli litt heseblesende mye meg-meg-meg, selv om dette åpenbart er noe av poenget, siden Milo aktivt tar avstand fra høyresidens «snille gutter». Skal vi tro ham, har høyresiden tapt kulturkrigen nettopp fordi den har overlatt humor og satire til motstanderne. Venstresiden har fått sin Jon Stewart, Colbert og John Oliver, mens høyresiden har endt opp med sedate morgenshow på Fox TV.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS