KULTUR

Det kunstneriske overgangsritet er fullført

Miniserien Devs er, på tross av noen svakheter, fabelaktig. Og den markerer en overgang for regissør Alex Garland.

I denne serien utforskes blant annet skillet mellom det menneskelige og gudommelige.
Publisert

Ikke lenge etter at koronaepidemien tvang oss inn i våre hjem, anbefalte jeg Minervas lesere til å se filmen Annihilation (2018). Og nå er samme regissør, Alex Garland, kommet med en helt ny miniserie, Devs (2020), som kan strømmes i sin helhet på HBO.

Jeg må ærlig innrømme at serien ikke overbeviste i løpet av de innledende episoden. Jeg har egentlig en toepisodesregel: «Alltid se to episoder av en ny serie, men om den ikke er severdig innen de to episodene, aldri fortsett» – men min forkjærlighet for Annihilation fremtvang et unntak.

Var Annihilation ikke noe mer enn et glimmer av geni? For Ex Machina (2014), Garlands gjennombruddsfilm, som kom rett før Annihilation, var overvurdert og overfladisk – hadde han kollapset tilbake til dette nivået?

For å lese denne saken må du være abonnent

Minerva er høyresidens dagsavis: et sted for grundig journalistikk, politisk debatt og ideologiske perspektiver du ikke får andre steder.

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS