En dannet sekstiåtters opprør

-Riss av Dag Solstads forfatterskap. Få forfattere har tatt større konsekvens av ønsket om å ville påvirke sin samtid enn ml-forfatterne i 1970-åra, som ville skrive "for folket" i revolusjonens tjeneste.

Publisert Sist oppdatert

-Riss av Dag Solstads forfatterskap. Få forfattere har tatt større konsekvens av ønsket om å ville påvirke sin samtid enn ml-forfatterne i 1970-åra, som ville skrive "for folket" i revolusjonens tjeneste.

 

 «Du kan si at sånne ting ... stort sett sånne ting som jeg prøver å være opptatt av i romanene ... det er ikke sånne ting som jeg synes jeg klarer å skrive om ... du kan si i artikler. Jeg synes ikke jeg kan skrive artikler. Det er ikke noe jeg kan ...du kan si ... på den måten jeg kan skrive romaner. Når jeg beskriver det samme ... om du vil ... det samme i en roman, så blir det sånn. Det bare blir sånn som jeg skriver. Sånn blir det ikke når jeg skal si det samme i en artikkel. »[1]

En kan formelig høre Solstad mellom linjene parafrasere Ibsen; mitt kall er ei at tale, kun at skrive. For det er i romanen han først og fremst balanserer på språkløshetens terskel;  «Jeg kunne aldri tenke meg å skrive en roman som jeg var sikker på jeg ville greie å gjennomføre. Jeg er nødt til sette meg et mål som er høyere enn det jeg egentlig har mulighet for å nå. »[2] Men hva er det egentlig han prøver å være opptatt av i romanene? For den som søker svar gjelder det selvsagt å gå til primærkilden: Romanene. Men også hans sekundære produksjon; anmeldelsene, artiklene om litteratur, film, fotball, lyrikk og politikk, og intervjuer er naturligvis til nytte for den som ønsker innsikt og å se bevegelsene i forfatterskapet. Til tross for de mange ulike retningene forfatterskapet har tatt, er det grunn til å peke på kontinuiteten fra Spiraler til Armand V. Øystein Rottem har hevdet at forfatterskapet ”kan leses som et eneste langt forsøk på å finne veier ut av den fremmedgjorte tilstanden i et moderne kapitalistisk samfunn.” Torunn Borge har på lignende vis oppsummert forfatterskapet som ”hvordan det er å leve som intellektuell i NATO-landet Norge.” En roman kan betraktes som et ”svar” på den politiske og historiske situasjonen forfatteren befinner seg i når han skriver den. På bakgrunn av at Dag Solstads romaner så eksplisitt setter søkelyset på den samfunnsskapte virkeligheten i forfatterens samtid, i tillegg til at han er en litterært stedbunden forfatter, som tolker samtiden innenfor rammene av sin norske geografiske og kulturelle virkelighet, så er det gjerne vanlig å lese hans romaner som et slikt ”svar”. Solstads forfatterskap kan således ses på som en beskrivelse av forfatterens historiske, ideologiske og topografisk kontekst fra debuten i 1965 og fram til i dag. I denne sammenhengen blir Solstad ofte nevnt som den betydeligste fortolkeren av erfaringene i denne perioden.[3]

Av alle 60-tallets dramatiske år er 1968 det mest turbulente. Studentopprøret i Paris, mordene på Martin Luther King og Robert F. Kennedy, Tet-offensiven i Vietnam, Sovjets invasjon av Tsjekkoslovakia. 60-tallets ungdomsopprør begynner å deles i to: en stadig mer politisk orientert, og en mer innriktet på individuell selvrealisering. Denne bevegelsen kan også gjenfinnes i Solstads forfatterskap. I hans modernistiske debutroman Irr!Grønt! fra 1969 møter vi i hovedpersonen Geir Brevik en spiller, en som har oppdaget hvordan han blir regissert og styrt av de mønstrene — språklige og handlingsmessige — som finnes i samfunnet rundt ham. Han blir møtt med forventning om hvem han er/skal være, og som gjennom disse forventningene opplever å bli prøvd bundet til roller som for eksempel ”ung mann”, ”lærer”, ”gråtende lærer”. Som ”ung mann” må han demonstrere en voldsom (livs-)appetitt, og (i det minste forsøke å) forføre en vakker ung, kvinne. Han starter et frigjøringsprosjekt mot oldingebildene generelt, og ”Kvinnebildet” spesielt, og selv om han delvis lykkes med sitt prosjekt, så frigjøres han ikke, fordi mønstrene han overvinner stadig blir erstattet med nye. Solstad pendler her, som gjennom forfatterskapet sitt ellers, mellom ønsket om å være deltaker i virkeligheten og å se virkeligheten utenfra som struktur, mønster og form. Han vil være innenfor, men denne viljen baserer seg på en innsikt i at han er utestengt en gang for alle. Denne grunnposisjonen forklarer kanskje hvorfor de grunnleggende fellesmenneskelige forholdene spiller så stor rolle i mange av Solstads romaner.

To år senere kom Solstads andre roman Arild Asnes, 1970 ut. En kunstnerroman snarere enn en politisk roman, selv om den omhandlet den 28 årige forfatteren Arild Asnes utvikling fra å være en antiautoritær, fri intellektuell til å bli en dogmatisk marxistisk-leninist. En klassisk modernistisk utviklingsroman som skildrer et splittet individ på søken etter noe som kan gi ham en følelse av mening i livet. Arild Asnes gjennomgår en eksistensiell krise og lider under friheten som ligger til hans rolle som intellektuell og forfatter, som ikke er noe annet enn en samfunnsmessig nødvendig mytologisk funksjon som forskjønner av kapitalismen; ”At de som er frie hater sin frihet, det er en umulighet, og kan aldri bli annet enn et skrik som ikke oppfattes” Den eneste muligheten han ser ligger i ”Kinabildet” (bildet av den 73 år gamle Mao som la på svøm og startet den kinesiske kulturrevolusjonen), og romanen ender med at Arild Asnes skal til å selge Klassekampen i 13.etasje på Ammerud. Der Geir Brevik for alt i verden ikke vil la seg sluke av ”Kvinnebildet”, lar Arild Asnes seg begjærlig omsluke av ”Kinabildet”.

Dag Solstads store litterære prosjekt på 70-tallet var krigstrilogien, som han skal ha fått ideen til en kveld han, i perioden da partiet diskuterte muligheten for en tredje verdenskrig, tok fergen over Oslofjorden i nærheten av Drøbaksundet og Oscarsborg. Krigstrilogien er en særegen form for dokumentarisme, med blanding av faktisk, historisk materiale (”slik som det var”) og det potensielt fortidige (”det som kunne vært”). ”Formalismen” representerer den alvorligste trusselen mot den ”progressive” kunsten fordi den ikke tar utgangspunkt i ”virkeligheten”, men i formale spørsmål;  «La meg en gang for alle få slått fast: Å snakke om kunst for kunstens egen skyld, kunst som står over klassene, det er det samme som å kreve en kunst for småborgerlige intellektuelle. » Selv ytringsfrihet var ikke noen selvfølge i denne perioden. I et intervju i VG i 1972 uttaler Solstad:

”Hør: "Den poetiske realismen er den formen som mer enn noen annen har klart å kombinere dette dobbelte kravet. Når en del forfattere i løpet av 1970-åra fant det verdifullt å arbeide innenfor den litterære tradisjon som - med en litt unøyaktig betegnelse - kalles 'den hardkokte kriminalroman', er det nettopp fordi det er innen denne romanformen man kanskje bedre enn noen andre steder har kunnet se utviklingen av en bortimot rendyrket poetisk realisme." Dette var interessant. Nå har vi fått vite hvem det er som står bak den poetiske realismen. I hvert fall hvordan de skriver. Men hva heter de? Hvem er disse utvalgte forfatterne? For her er det snakk om lykke, for hvem vil ikke være poetisk realist? Hvilke forfattere ville avvise å tilhøre en retning som pr. definisjon klarer å forene kravet til form med behovet for å uttrykke noe vesentlig - og som stadig pr. definisjon ikke bare sannsynligvis være de som får størst gjennomslagskraft i sin samtid, men sågar også i ettertida? Hvilke er disse forfatterne? Fram i lyset med dem. Jo, "Kåre" gjør det. Han nevner tre av dem, men med kledelig beskjedenhet nevner han ikke ved navn kanskje den mest typiske representanten for den såkalte hardkokte kriminalromanen i Norge. Nemlig "Kåre" sjøl.”

På 80-tallet kommer Solstads to jeg-romaner. Jeg-romanenes form underbygger noe av det karakteristiske for Solstadromanen; det selvbiografiske spillet - spenningen - mellom fiksjon og virkelighet. Den første av disse; Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land, beretningen som ble skrevet i en tilstand av ”indre jubel”, av en som ikke ønsket å være en ”hvit mann”, ble av mange gjerne oppfattet å være en politisk oppgjørsroman og en forfatterbiografisk selvransakelse. Solstad selv advarer mot å lese ham selvbiografisk utleverende i hans neste roman; Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige, der han har skriver seg selv inn i et møte med romanens hovedperson, barndomsvennen Arne Gunnar Larsen, på Theatercaféen der de diskuterer Solstads siste roman; Gymnaslærer Pedersen.Den sosialdemokratiske barndomsvennen roser boken for å være en humoristisk utlevering av forfatterens egen revolusjonsromantikk, en lesning som var i tråd med mottakelsen den fikk, noe som får den ”virkelige” forfatteren Dag Solstad til å reise seg opp og brøle de mye kommenterte brølene; ”Jeg eier ikke humor!”, som halvannen time senere blir etterfulgt av; ”Jeg er ikke ærlig!”. En scene som har blitt lest som hans ironisk-paradoksale høydepunktet i hans forfatterskap. Forfatteren trekker seg selv inn i romanen for å advare mot en lesning som trekker forfatteren inn i romanen.

Men det er ikke før han tar seg selv på fersken ”idet jeg mistet meg sjøl”, at oppbruddet blir uunngåelig. Etter å ha forhørt seg med sykehuset om tilstanden til en mann som har vært utsatt for en motorsykkelulykke, og får i svar at den er uforandret, mannen ville ikke overleve natten, men er stadig i live, banner han; ”- Faen, tenkte jeg. Da må jeg sende versjonen om at han er hardt skadd. Faen.” Eneste redning er å dra til Blindern for å studere filosofi. Her møter han en snobbete professordatter, sulten på den intellektuelle dannelsen vekker hun et voldsomt begjær i ham, som avspeiler Fjords lengsel etter selv å bli en naturlig del av et intellektuelt fellesskap; ”jeg blei opphissa av tanken på å inngå i de mest intime forbindelser med en slik kvinne.” Han gifter seg etter å ha kjent henne i bare tre uker, som konsekvens av et frieri beskrevet som en lettsindighet ”som det var for seint å gjøre noe ved”, men som for den utkårede blir oppfattet som et ”uttrykk for at vi var mennesker med mot, mennesker som våger å satse alt på kjærligheten.” Deres grunnleggende forskjeller gjenspeiles også i deres forhold til språket, for henne, med sitt harmoniske indre, er det et redskap til å imponere, gjøre karriere med, mens språket for Fjord har en mer eksistensiell dimensjon. Hvor det er et spørsmål om å overleve, om å gi tilværelsens mening.

Romanenes tre hovedpersoner er alle middelaldrende samfunnsstøtter. Bjørn Hansen, i Ellevte roman bok atten, er kemneren og amatørskuespilleren som prøver seg på Hjalmar Ekdal, fordi han kjenner hans smerte som sin egen. Han foretrekker bøker som viser at livet er umulig og setter seg til slutt frivillig i rullestol. Elias Rukla, i Genanse og verdighet, er lektoren med den umulige oppgaven å skulle formidle en spontan nylesning av Vildanden, Rukla ser Dr. Rellings rolle i stykket i et nytt lys når han merker seg den bemerkelsesverdige parentesen; (dirrer litt i stemmen), til en avgangsklasse på Fagerborg Videregående skole. Som blir etterfulgt av hans ugjenkallelige fall idet han går amok i skolegården, og roper til en stor blond pike ”Fitte! Spis maten din! Flesketryne!” Pål Andersen, i Professor Andersens natt, er professoren i litteraturvitenskap, med Ibsen som sitt spesialfelt, som blir vitne til et mord, som han ikke får seg til å anmelde. Det setter i gang en refleksjon som ender i en gudserkjennelse. Til tross for hovedpersonenes radikale, ugjenkallelige handlinger (eller mangel på handling), så fremstår de for omverden som ikke noe annet enn stumme skrik (med unntak for Ruklas utbrudd, som kollegene nok kan dekke over, men som for Rukla er et ugjenkallelig fall). Hva skyldes disse ”stumme skrik”? I essayet Om meddelelsens problem tar Solstad for seg det sentrale spørsmålet i en enhver intellektuell drøftelse, kommunikasjonsproblemet. Solstad synes å mene at all intellektuell aktivitet et dødfødt, for ”meddelelsens problem er ikke-eksisterende innenfor dette nye meningsløse prosjekt.”

Som marxist har han en kunnskap som han går inn for å tjene kapitalismen med; ”Bare ved å gå i kapitalismens tjeneste kunne han få virkeliggjort disse evnene sine, fordi kapitalismen jo er det eneste som kan nyttiggjøre seg disse drømmene, og ikke minst ta i bruk drømmetyderne.” Johan Corneliussen har tilsynelatende ingen kvaler med å bruke sin ideologi til å tjene den samme ideologiens bitreste motstander, kapitalismen. Her spøker verdinihilismen i bakgrunnen — det ene kan være like godt som det andre. Gard Erik Sandbakken, derimot, har sett en marxistisk helt som drar til makta for å selge sine tjenester og bli vis. Sandbakken forestiller seg at Johan Corneliussen, med sin vitenskapelige kulturbakgrunn, vil føre en kritisk diskurs som kan tjene som en potensiell subversiv kraft i de ”toneangivende kretser”; ”Johan Corneliussen vil bruke sin gjennomforståtte kunnskap til noe, det undervurderte redskap marxismen er, til noe som virker, noe som påvirker virkeligheten, og menneskers bilde av virkeligheten.”[7] En mer adekvat tolkning vil være å se Corneliussens forsøk på å gjøre amerikaner av seg som et bilde på eliten, som skulle være den bærende kultursjikt, som abdiserte. Marxisten som ble turbokapitalist mangler da heller ikke modeller fra virkeligheten.[8] I Om romanen kritiser Solstad den intellektuelle venstresiden som har nektet ”å tilhøre det kulturbærende sjikt” og dermed ”fratatt seg muligheten til å forsvare det verdifulle i den europeiske kultur mot de mektige krefter som står bak den kommersielle kulturen som kan utelukkende angripes ut ifra et elitisk synspunkt, og det er det umulig for den moderne intellektuelle å gjøre.” Når Johan Corneliussen går inn i kommunikasjonsindustrien opphører han å være en intellektuell;

Tiraden stiller Bjørn Hansens og Elias Ruklas handlinger i et interessant lys. Professor Andersen bærer i kraft av sitt virke en innsikt Hansen og Rukla ikke har, nemlig Ibsens utilstrekkelighet. Som på alle områder, har det moderne mennesket omskapt ”den store Ibsen” i sitt eget bilde; ”Man fant seg i alt, absolutt alt, oppblåsbare Barbaradukker, kjempepeniser i plast, Oswald som nynazist, langhåret blitz’er, Aids-syk fredsmegler, FN-soldat i Bosnia, hjemme på perm, absolutt alt hva man kunne komme på av gevanter å kle den stakkars fiktive Oswald i svelget man, bare man kunne fornemme Ibsens evige ånd puste gjennom denne unge mann fra vår egen tid.” For ingen kan unngå tidsånden, Andersen må erkjenne at Ibsen er død og ikke lenger er noen norm for litterær kvalitet.Men hva er da igjen, hva skal han da kunne ta alvorlig? Finnes det overhodet noe alvor, når; ”All begeistring er samtidig”. I vår tid er det kommersialismens makeløse evne til å skape begeistring og røre ved massenes hjerter som er samtidigheten. Professor Andersen er bekymret over tidens fokusering på øyeblikket, som uomgjengelig fører med seg den historiske forvitring. I en tid preget av flyktighet og øyeblikkets intensitet. Denne forgjengeligheten, opplevelsen av meningstap, gjør at han begynner å tvile på sin egen funksjon som litteraturformidler:

Representerer så Armand V- Fotnoter til en uutgravd roman, hvor USAs krigføring spiller en sentral rolle, igjen en politisk vending i forfatterskapet? Den franske sosiologen Pierre Bourdieu har pekt på historien som har produsert de intellektuelle som en uvanlig repeterende historie, hvor det intellektuelle feltets bevegelse mot autonomi hele tiden blir etterfulgt av en svingning i attitydene mot politikken. Mellom engasjement i tidens spørsmål og retretten til elfenbenstårnet. Problemstillingen blir kunstig på en forfatter som har inntatt så mange ulike posisjoner i den litterære institusjonen. Med Ibsen-trilogien inntok han kanskje en mer ”ærlig”, i forhold til sin middelklassebakgrunn, tradisjonell forfatterrolle, og kanskje er det den mest virkningsfulle? Solstad selv omtaler i hvert fall sine helter fra Ibsen-trilogien med krigsmetaforer som ”fotsoldater” og ”brei front”, mens romanene om disse tre middelaldrende menns ”stumme skrik”, omtaler han i vendinger som ”sivilisatoriske motstykker til vår tids herskende, og etter hvert altomfattende kultur.” Selv om 68'erforfatteren fremfor noen sier han har avsluttet forfatterskapet, venter vi fortsatt i spenning på den manglende, men etter hvert så smått annonserte, romanen om lykke/kjærlighet.