For å lese pluss-artikler må du være abonnent
Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud
DEBATT
Det er ikke ofte vi får venneforespørsler gjennom media, men noen ganger kan en utstrakt hånd føre til en god og konstruktiv meningsutveksling. Sløseriombudsmannen Are Søbergs tilsvar til vår kronikk om dokumentarfilmen Hvor blir’e av penga? tar opp flere viktige ting, som vi nå har avtalt å snakkes om på YouTube-kanalen hans senere i høst. Likevel er det greit å få svare ut noen ting allerede nå.
Søberg kritiserer WWF for å ha et binært syn; altså at vi tilsynelatende avviser alle former for sløsing i for eksempel offentlige investeringer i kollektivtransport eller sykkelveier, fordi mange slike prosjekter likevel har en positiv samfunnsøkonomisk effekt. Dette er ikke vårt syn. Vi mener at overskridelser på enkeltprosjekter ikke kan brukes til å undergrave en hel sektor, like lite som den samfunnsøkonomiske nytten av en sektor kan brukes til å forsvare hvert eneste enkeltprosjekt. Vi er selvsagt enige i at det finnes mange prioriteringer og tiltak i dag som kunne vært gjort mer effektivt og rimeligere, uten at det skader miljøet – blant annet knyttet til etablering av infrastruktur.
Mer nøkternhet i skala, arealbruk og pengebruk i store offentlige og private utbygginger og forbruk er absolutt nødvendig for å stanse naturtapet og klimakrisen. I tillegg kan sirkulære løsninger som gjenbruk av bygg, arealer, produkter og materialer bidra stort til å redusere forbruket vårt av både penger og naturressurser. Da handler det ofte bare om å stille de rette kravene for å gi næringslivet tydelige signaler, heller enn store subsidiepakker. Redusert moms på reparasjoner er også et mulig viktig miljøtiltak.
Et eksempel på en stor unødvendig kostnad ved alle byggeprosjekter er håndtering av overskuddsmasser. Her kan det offentlige spare store utslipp og penger ved å etablere massehåndteringsløsninger nærmere byggeprosjektene, slik at de ikke må kjøres over «halve landet» for å dumpes. Hvis håndteringen i tillegg er sirkulær, så kan en tjene penger på det.
Vi vet også at kostnadene til offentlige byggeprosjekter kan reduseres gjennom mer bruk av samspillsentrepriser, altså at entreprenør, konsulent og byggherre/kommunen samarbeider fra starten av et prosjekt. I dag sitter mange av aktørene på hver sin tue og det skrives unødvendig mange timer fram og tilbake.
Kanskje bør vi også se på ulike byggenormer; for eksempel for dybde/volum på graving når det skal legges vann- og avløpsledninger. I noen tilfeller vet vi at det graves unødvendig mye og at større fleksibilitet fra myndighetene kunne være bra for pengebruk og miljø. I tillegg finnes det flere tiltak fra rapporten til det regjeringsoppnevnte utvalget fra mai 2025 for å få fart på boligbygging, som kan redusere tid- og pengebruk uten at det ødelegger miljøet.
Søberg kritiserer også miljøbevegelsen for ikke å være mer kritiske til biodrivstoff, men her bommer han. Vi har gitt innspill på dette flere ganger og tatt dette opp i statsbudsjetthøringer.
Vi er helt enig i at det finnes store utfordringer tilknyttet biodrivstoff. Miljødirektoratet har funnet at den samfunnsøkonomiske kostnaden av å kutte et tonn CO2 ved hjelp av avansert biodrivstoff er 7000 kroner – et av de aller dyreste klimatiltakene de har utredet. Andre typer biodrivstoff er litt billigere, men kommer da med potensial for stor skade på natur og risiko for økte klimagassutslipp gjennom avskoging, noe som ble aktualisert tidligere i år da det ble avdekket at 1,3 milliarder liter biodrivstoff har vært solgt som avansert biodrivstoff uten at det kunne dokumenteres. Når det likevel legges det opp til å øke bruken av biodrivstoff skyldes det at det tilsynelatende kutter utslipp raskt og at vi ikke har kommet langt nok med å gjennomføre tiltak som hadde vært billigere. Enten det er utskifting av oljefyr med varmepumpe i næringsbygg, reduksjon av matsvinn, eller energieffektivisering i bygninger, som er tre av de mest kostnadseffektive tiltakene fra Klimakur 2030.
Nå som vi har feid for egen dør, vil vi gjerne rette en utfordring og invitasjon tilbake. Vi skulle nemlig ønske at Sløseriombudsmannen og andre aktører i debatten var litt flinkere til å rette et kritisk blikk mot det vi vil kalle «grå sløsing» – altså tiltak som både sløser med miljøet og med penger. Det er bra at Søberg oppfordrer til kritisk gjennomgang av motorveiprosjekter – som for eksempel E18 Vestkorridoren, eller Hordfast, hvor siste prislapp nå er 53,7 milliarder, samfunnsnytten trolig er negativ og naturødeleggelsene potensielt er enorme. Eller dagsaktuelle Stad skipstunnel, som Sløseriombudsmannen nylig også har kritisert.
Men det finnes langt flere ting som kan diskuteres; som CO2-kompensasjonsordningen for industrien, strømstøtte og gruvedrift på havbunnen.
Vi ser fram til å diskutere grønn antisløsing videre med alle som ønsker, og håper særlig at noen vil plukke opp vår invitasjon til å snakke konkret om hvordan vi kan få det store kinderegget: Sirkulærøkonomi. Det er her vi virkelig kan kombinere lavere unødvendig ressursbruk og lavere negativt avtrykk for klima og natur.
Hvem tar utfordringen?