Et ubehagelig museum

Den lange, demokratiske prosessen saken har vært gjennom, tilsier flytting. Dagens debatt trekker Nasjonalmuseet bare lenger ned i søla. Faren er at det i ny bygning ikke reiser seg som Fugl Føniks.

Publisert Sist oppdatert

Den lange, demokratiske prosessen saken har vært gjennom, tilsier flytting. Dagens debatt trekker Nasjonalmuseet bare lenger ned i søla. Faren er at det i ny bygning ikke reiser seg som Fugl Føniks.

Debatten om samling av Nasjonalmuseet på Vestbanen flyr av gårde som aldri før, senest med interpellasjon i Stortinget torsdag (det var jo blitt en stund siden forrige gang opposisjonen utfordret kulturminister Anniken Huitfeldt på temaet).

Det finnes mange gode argumenter for flytting, men de hører man sjelden i debatten. Større deler av samlingen kan vises. Kunsthistoriske linjer kan trekkes og det kan etableres klarere kontinuitet mellom eldre og helt ny kunst. Flere rom, fleksibel inndeling og bedre plass vil gi mer frihet. Ikke minst: Et moderne museum, med alt av moderne teknologi, er bedre for kunsten.

For å lese denne saken må du være abonnent

Minerva er høyresidens dagsavis. For et offentlig ordskifte det er verdt å ta på alvor, ikke nok et ekkokammer.

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS