KOMMENTAR
Byrådet i Oslo har foreløpig satt foten ned for ytterligere anskaffelser fra vognsettprodusenten CAF, som skal levere nye T-banevogner til hovedstaden.
Illustrasjon: Sporveien
Ja til Israel-trikkene!
11 milliarder er en stiv pris å betale for at dydsposører i byrådet skal sanke poeng hos Palestina-aktivister.
Som noen vil ha fått med seg, er kommuneøkonomien i Oslo i krise. En omstridt skolebehovsplan er nylig vedtatt. Den skulle opprinnelig spare 17–18 milliarder kroner de neste 20 årene, men det blir neppe så mye. Kanskje sparer den 11 milliarder?
Byrådet må i hvert fall føle at de har spart mye, for nå vurderer de i fullt alvor å ta 11 milliarder kroner og kaste dem ut av et vindu. Det er summen det ifølge Sporveien vil koste å kaste ut vognsettprodusenten CAF, som har levert vognsett og trikker til Oslo. Byen trenger flere vognsett til Grorudbanen og den nye Fornebubanen, og om noen år også til Kolsåsbanen. I sitt notat skriver Sporveien at alternativet til å benytte opsjonene for nye anskaffelser hos CAF gir ekstrakostnader på 2–3 milliarder i økte anskaffelseskostnader og 4–8 milliarder i økte driftskostnader, og at det dertil «vil medføre inntil fem års forsinkelse med vognleveransen».
Men byrådet har foreløpig satt foten ned for ytterligere anskaffelser fra CAF. Hvorfor det?
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her