KULTUR

Et utsnitt av livet i Moria-leiren

Det er lett å distansere seg fra nyhetsbildet så lenge en sak ikke angår en selv. Nå er det umulig.

Publisert Sist oppdatert

Før koronaviruset brøt ut og overtok nyhetsbildet, var det en annen krise vi begynte å se starten på. Flyktningeleirene på de greske øyene var allerede overfylte, men da Tyrkia åpnet grensene nordover og desperate flyktninger og andre migranter forsøkte å komme seg til Europa, gikk forholdene fra vondt til verre. Spesielt mye oppmerksomhet er blitt viet leiren Moria på øya Lesvos.

Billedkunstner Hilde Honerud har i løpet av de siste årene reist til Moria-leiren flere ganger. Bygd for å huse i underkant av 3000 mennesker, anslås antallet beboere i dag til å være rundt 20.000, hvorav en stor andel er mindreårige og foreldreløse barn. Den er kalt en av Europas verste flyktningleirer, men det er verken fattigdommen eller fortvilelsen Honerud ønsker å formidle med sine fargerike fotografier. Hun har vært der med organisasjonen Yoga and Sports for Refugees. Sammen med dem har hun fulgt flyktninger og migranter gjennom idrett og fysisk aktivitet.

Utstillingen The Contrast Between the Photographed Moment and All Others skulle åpnet i Bærum Kunsthall i disse dager, men er utsatt inntil videre. Minerva har fått tilgang til bildene, som er lette og lekne både i fargepalett og motiv. Selv om Honerud arbeider dokumentarisk, står de fotograferte øyeblikkene i sterk kontrast til de bildene vi er vant til å se fra livet i flyktningleirer. Den distansen som ofte kan oppleves mellom «fotograf som avbilder flyktning» er som skrellet bort.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS