KULTUR

Theatercaféen er et kulturhistorisk utstillingsvindu – derfor henger mangfoldet bakpå

Jonas Benyoub reflekterer over fraværet av mangfold på Theatercaféens vegger. Hadde han bare dratt tankerekken litt lenger, ville svaret på hvorfor det er slik åpenbart seg.

Publisert

Jonas Benyoub trives godt på Theatercaféen. Der sitter han omgitt av portretter av tidligere (og nåværende) stamgjester med høy innflytelse fra kunst- og kulturliv. Siden 1924 har illustrasjonene prydet etablissementets vegger. Musikeren og skuespilleren Benyoub merker seg likevel en viss tendens når det kommer til de 87 portrettene: alt er veldig hvitt.

«Når jeg lar blikket gli over portrettene av berømte nordmenn, ser jeg et utsnitt av norsk kulturliv som i mindre grad speiler det mangfoldet vi har i dag. Veggene snakker liksom fra en annen tid – da forståelsen av hvem som hørte til i kulturlivet, var langt smalere.»

Denne beskrivelsen treffer spikeren på hodet, og jeg kan godt forstå hvorfor Benyoub merker seg dette. Samtidig skulle jeg så gjerne oppmuntret ham til å reflektere bittelitt til, og kanskje stilt spørsmålet hvorfor det har seg slik. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS