Næringslivet kan lære av metalrockere

Publisert Sist oppdatert

Innenfor musikkmiljøer har det ikke alltid vært stuerent å tenke kommersialisering. Dette er en trend som er i ferd med å snu.

Musikkindustrien er en av de hurtigst voksende næringene i Norden, på tross av at fildeling og piratkopiering har ført til en dramatisk svikt i platesalget. Lovlig netthandel kan ikke kompensere for det tapet som platebransjen nå opplever. Den gode nyheten er imidlertid at inntekter fra liveaktiviteter har økt betraktelig, og i tillegg har nye markedsmuligheter innen mobil-, reklame-, film- og spillbransje åpnet seg. Utviklingen av nye inntjenings- og markedsmuligheter har ført til at management har blitt viktigere. Svært mange band og artister tar seg av hele eller deler av managementbiten selv; de er altså selv ansvarlige for å skaffe spillejobber, platekontrakter og liknende.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS