Wikipedia
Privatiseringen som sporet av
I forrige valgkamp skulle de borgerlige partiene konkurranseutsette jernbanesektoren. Det var en god idé.
I hele sommer er det blitt utført såkalt «omfattende arbeid» på jernbanen. Dette har medført buss for tog siden 24. juni på samtlige togreiser mellom Oslo S og Mysen, redusert togtrafikk mellom Skøyen og Lillestrøm, samt stengt eller redusert trafikk på andre linjer.
Buss for tog. For alle togpendlere er dette begrepet et konsept som innebærer umiddelbar smerte. Når jeg ser beskjeden «buss for tog», får jeg vondt i håret. Bussen bruker en evighet. En buss er ikke et tog. Leddbussen kiler seg fast i den trange svingen på vei opp til Holmlia stasjon og blir stående til andre bussjåfører kan komme ilende til og geleide bussen på en måte som ikke innebærer materiell- eller personskade.
Bussen gynger og svinger så man blir uvel. Det er trangt der inne. Den bruker en evighet. Istedenfor femten minutter med tog, får man femti minutter med buss. Femti minutter med ren horror.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her