Sviktende id- og sikkerhetskontroll av syrere
Det går frem av kvalitetsrapporten for Utlendingsdirektoratet fra 2016.
Det er Utlendingsdirektoratet som har kontrollert kvaliteten på sin egen saksbehandling. Dette gjøres årlig. Målerne har gjennomgått en rekke omrder for saksbehandling og har i hovedsak konkludert med at saksbehandlingen har vært tilfredstillende.
Men på et område ble det oppdaget store avvik. Kontrollen av syrerne, som kom i store antall som følge av flyktningbølgen i 2015.
Av 25 saker ble det funnet avvik i hele 14 saker, altså i mer enn én av to saker. «Avvik» betyr i denne sammenhengen at saksbehandlingen ikke har vært god på. Kvalitetsmålerne peker spesielt på at det er opplysninger som kan ha hatt betydning for Utlendingsdirektoratets vurdeirng av søkers identitet og sikerhetsaspekt i saken som ikke har blitt kontrollert godt nok.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her