Sviktende id- og sikkerhetskontroll av syrere

Det går frem av kvalitetsrapporten for Utlendingsdirektoratet fra 2016.

Publisert

Det er Utlendingsdirektoratet som har kontrollert kvaliteten på sin egen saksbehandling. Dette gjøres årlig. Målerne har gjennomgått en rekke omrder for saksbehandling og har i hovedsak konkludert med at saksbehandlingen har vært tilfredstillende.

Men på et område ble det oppdaget store avvik. Kontrollen av syrerne, som kom i store antall som følge av flyktningbølgen i 2015.

Av 25 saker ble det funnet avvik i hele 14 saker, altså i mer enn én av to saker. «Avvik» betyr i denne sammenhengen at saksbehandlingen ikke har vært god på. Kvalitetsmålerne peker spesielt på at det er opplysninger som kan ha hatt betydning for Utlendingsdirektoratets vurdeirng av søkers identitet og sikerhetsaspekt i saken som ikke har blitt kontrollert godt nok.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS