Hvem er David Bowie?

David Bowies suksess forteller oss noe viktig om Europas to viktigste mytefabrikker: London og Berlin. I anledning artistens død 10.01 publiserer vi en artikkel fra 2014 om forholdet hans til kunsten, kapitalismen og de to byene.

Publisert Sist oppdatert

David Bowies suksess forteller oss noe viktig om Europas to viktigste mytefabrikker: London og Berlin. I anledning artistens død 10.01 republiserer vi en artikkel om forholdet hans til kunsten, kapitalismen og de to byene. 

Artisten David Bowie fortsetter å dukke opp med jevne mellomrom, både i rampelyset og i samtaler om populærkulturen. Det er kanskje ikke så rart – siden sekstitallet har han produsert det ene pop-albumet etter det andre, og det siste, The Next Day, kom så sent som i 2013. Samtidig har Bowie vært sentral i utviklingen av nettopp populærkulturen.

Mye av det vi i dag tar for gitt, slik som kombinasjonen musikk og film, visuelle innslag på scenen, bruk av absurditet i sangtekster og egne musikalske karakterer, var Bowie først ute til å eksperimentere med – for så å selvsikkert gjøre resultatet til sitt eget. Hele veien har han utnyttet de mulighetene som massemediene og globaliseringen har gitt. Samtidig har han brukt sistnevnte som et bevisst virkemiddel til å skape, kommentere og ikke minst være med på å forme den utviklingen som har tatt form i samfunnet rundt ham.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS