Pixabay
IKT for et bedre og mer effektivt utdanningssystem
Norsk skole skal gjennomføre et digitalt skifte, og målet er å bedre kvaliteten på undervisning og læring.
Minerva publiserte i påsken et innlegg av Ivar Staurseth med overskriften «Nei, skolen bør ikke bli mest mulig digital». Staurseth gir uttrykk for et noe utdatert syn på hva IKT og digital kompetanse er, hovedsakelig begrunnet i at han selv har klart seg godt uten datamaskin i sin skolegang. Innlegget bygger på en svart-hvitt argumentasjon der blant andre Senter for IKT i utdanningen blir stemplet som ukritiske aktører som ønsker mest mulig IKT i skolen.
Grunnleggende digital kompetanse som ferdighetsområde
Kunnskapsdepartementets Senter for IKT i utdanningen har ikke som mål at teknologi skal benyttes mest mulig.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her