Skandinavismens kostnad

Skandinavias stolthet, SAS, har kostet staten Norge milliarder. En eventuell oppside ble gitt vekk nærmest gratis.

Publisert Sist oppdatert

Skandinavias stolthet, SAS, har kostet staten Norge milliarder. En eventuell oppside ble gitt vekk nærmest gratis.

SAS (tidligere Scandinavian Airlines System) ble stiftet ved at de tre skandinaviske nasjonene slo sammen sine statlige flyselskaper i 1946.  Tanken var at hver enkelt nasjon selv ikke hadde ressurser og grunnlag nok til å bygge opp et flyselskap alene. På denne tiden måtte enhver nasjon med stolthet for seg selv nemlig ha et eget nasjonalt flyselskap, og dette ble sett på som en statlig/offentlig oppgave. Servicen under selve flyturene var eksemplarisk, det samme kunne også sies om både lønninger, arbeidstider og andre goder for de ansatte. Det spilte ikke så stor rolle at billettprisene var utenfor rekkevidde for de aller fleste.

SAS  hadde en tilnærmet monopolsituasjon, og ditto milliardoverskudd gjennom store deler av det forrige århundre. Dette toppet seg på 1990-tallet da billettprisene også ble mer oppnåelige for den store skandinaviske middelklassen. På denne tiden var det europeiske flymarkedet dominert av nasjonale aktører, som drev med utstrakt samarbeid gjennom flyallianser, bonusordninger og lignende for å befeste sin markedsposisjon.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS