SPALTIST

Koblingen mellom homofili, seksuell umoral og Guds straff finner sin forløper i Bibelens historie om Sodoma og Gomorra. For opplyste, rasjonelle og sekulære mennesker, inkludert liberale teologer, er en slik tankegang i seg selv frastøtende, skriver Ivar Bu Larssen.

Korona og Guds straffedom

Kirken har vokst fra synet på katastrofer som Guds straff for synd. Men både trangen til å utpeke en syndebukk og frykten for verdens ende lever med oss fortsatt.

Publisert

I disse dager, med en global koronapandemi, med et samfunn i unntakstilstand og en truende økonomisk kollaps, skal det mye til for å bevare en stoisk ro og ikke kjenne på angsten for konsekvensene av å bli rammet, direkte eller indirekte, av koronaviruset.

Selv i vår relativt trygge krok av verden er vi ikke skånet fra en pandemi, og vi tvinges til å møte frykten som mennesker i andre deler av verden jevnlig opplever i møte med naturkatastrofer.

Vår reaksjon på en slik trussel sier mye om hva vi er laget av. Hvilke verdier og forestillinger som finnes under en hud som er tynnslitt av håndvask og antibac. Det er en prøve på hvilken motstandskraft vi har mot det som truer med å snu opp ned på våre liv.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS